وبلاگ علمی , عمومی شهروز صبوری

وبلاگ علمی , عمومی شهروز صبوری
شهروز صبوری از استان آذربایجان شرقی و شهر شبستر هستم . لیسانس مدیریت بازرگانی و فوق لیسانس مدیریت اجرایی و هم اکنون دانشجوی دکترای مدیریت کارآفرینی هستم. مدیر گروه مدیریت دانشگاه آزاد واحد خامنه و مدرس سایر دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرستان شبستر بوده و دروس رشته های مدیریت و حسابداری را تدریس میکنم.همچنین مشاوره های مدیریتی , اقتصادی و تحصیلی را به علاقه مندان ارائه مینمایم.
مقالات ذیل را در کنفرانس های ملی و بین المللی ارائه کرده و در مجلات داخلی و بین المللی نیز به انتشار رسانده ام:
1- بازاریابی سبز در ایران ، پتانسیل ها و چالش ها (1389)
2- رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت بحران (1392)
3- وقف ثروت بی پایان در تاریخ و فرهنگ شبستر (1392)
4- فرایند گذار به توسعه با رویکرد حماسه اقتصادی (1392)
5- آموزش کارآفرینی نیاز امروز فضای کسب و کار (1393)
6- کارآفرینی راهی به سوی بهبود فضای کسب و کار (1393)
7- ارتباط کارآفرینی و هویت اقتصادی (1393)
8- Entrepreneurship Training is the Requirement of Business Environment of Today (2014)

Digikala logo.png

با جستجوی عبارت «خرید آنلاین» در گوگل، یکی از اولین نتایج ظاهر شده، مربوط به سایت دیجی کالا است که با عنوان «نقد و بررسی و فروش آنلاین کالای دیجیتال» فعالیت می کند. این سایت که هم اکنون طبق آمار سایت معتبر الکسا چهل و دومین سایت پربیننده در ایران است، تاکنون کاربران زیادی را به سوی خود جلب کرده. سرعت، سهولت، اطمینان و قدرت انتخاب بالا در خرید اینترنتی، بسیاری از کاربران را به سوی این شیوه خرید سوق داده است و روز به روز به تعداد کاربرانی که این روش خرید را انتخاب می کنند، اضافه می شود. البته دیجی کالا تفاوتی با دیگر فروشگاه های آنلاین دارد: کاربران دیجی کالا فقط برای آگاهی از قیمت ها و خرید آنلاین کالای دیجیتال به آن مراجعه نمی کنند؛ بلکه یکی از نقاط قوت این سایت وجود نقدهای مفصل و دقیق اختصاصی بر انواع محصولات دیجیتالی است که به صورت متن، تصویر و ویدیو در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

سایت دیجی کالا از زمستان ۱۳۸۵ راه اندازی شده و تاکنون به پیشرفت ادامه داده است. موسسان سایت دو برادر به نام های حمید و سعید محمدی هستند که هر دو در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده اند. شکی نیست که از زمستان ۸۵ تا امروز، خرید آنلاین و پرداخت الکترونیک در کشور بسیار متداول تر شده و دیجی کالا به پشتوانه سابقه و تجربه خود یکی از اولین انتخاب های کاربران برای خرید محصولات دیجیتال است. در اولین گام، دیجی کالا در پاییز سال ۱۳۸۷ به عنوان وب سایت برگزیده پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیکی انتخاب شد.

صاحبان دیجی کالا حمید محمدی و سعید محمدی دو برادر دوقلو , موسسان دیجی کالا


دیجی کالا همچنین عنوان وب سایت برگزیده سومین همایش توسعه ملی دانایی محور و پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی و چند موفقیت دیگر را هم در کارنامه اش دارد. محصولات دیجی کالا در دسته های عکاسی، فیلم برداری، موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر، پرینتر، اسکنر، کنسول بازی، پخش موسیقی و تلویزیون عرضه می گردد.

دیجی کالا یک تولبار (نوار ابزار) اختصاصی هم دارد که با نصب آن می توانید بدون مراجعه به سایت دیجی کالا، اطلاعات فنی و قیمت هر یک از محصولات دیجیتال را در مرورگر اینترنت اکسپلورر یا فایرفاکس خود به دست آورید. همچنین با استفاده از این ابزار می توانید جدیدترین محصولات دیجی کالا را هم ببینید.

امروزه دیجی کالا به غیر از تهران، در کرج، رشت، اصفهان، زنجان، شهرکرد، لنگرود، دامغان، برازجان و مهریز (یزد) هم نمایندگی دارد. وجود این نمایندگی ها از این نظر اهمیت دارد که بخش مهمی از خریداران سایت هایی مانند دیجی کالا را مشتریان شهرستانی تشکیل می دهند که برخی از کالاهای دیجیتال جدید و روز، مانند بازار تهران در بازار این شهرها عرضه نمی شود و به علت دوری از تهران نیز امکان مراجعه به پایتخت و خرید کالای موردنظر را ندارند. در چنین شرایطی یکی از بهترین گزینه ها خرید از سایتی مانند دیجی کالاست و وجود نمایندگی در شهرستان ها جهت بررسی و رفع مشکلات احتمالی مشتریان بسیار مفید است و به افزایش اعتماد و اطمینان خریداران نیز کمک می نماید.

یکی از بحث های همیشگی در مورد فروشگاه های آنلاین، قیمت محصولات ارائه شده و تفاوت آن ها با بازار است؛ گفته می شود که قبلا قیمت های دیجی کالا از سطح متوسط بازار پایین تر بود اما در حال حاضر با بازار یا یکسان است یا بالاتر. در مورد این بحث نمی توان یک حکم کلی داد اما در مجموع می توان گفت که در زمینه دوربین و لپ تاپ قیمت ها نسبت به بازار مناسب است اما مثلا در مورد موبایل ممکن است کمی بالاتر باشد که با توجه به سرعت، سهولت و ضمانت محصولات، بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند که با پرداخت اندکی هزینه بیشتر، خرید مطمئن تری داشته باشند؛ آن هم در شرایطی که بازار موبایل بازاری است که نوسان زیادی دارد و جنس های تقلبی هم در آن فراوان است.

اما به هر حال قیمت های یک فروشگاه آنلاین در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشد متاثر از قیمت های بازار است. اما همان طور که گفتیم یکی از نقاط قوت مهم دیجی کالا، نقد و بررسی های مفصل و کامل آن در مورد انواع محصولات دیجیتال است. به عنوان مثال فرض کنیم که شما قصد خرید گوشی سامسونگ گالکسی نوت را دارید. با رفتن به بخش موبایل، انتخاب برند سامسونگ و رفتن به صفحه گوشی گالکسی نوت، ابتدا با عکس های مختلفی از این گوشی مواجه می شوید که به شما کمک می کند تا تصویر واضح تری از این محصول در ذهن داشته باشید. سپس امتیاز سایت دیجی کالا به این گوشی را می بینید که در این مورد خاص، ۹.۷۵ از ۱۰ است. در اینجا امکان مقایسه امتیاز محصولات با هم وجود دارد.

سپس قیمت و جزئیات فروش محصول و خدمات پس از فروش آن (مانند گارانتی) هم دیده می شود. تحویل این محصول در تهران رایگان است. سپس یک سری لوازم جانبی برای گالکسی نوت مثل هندزفری بلوتوث پیشنهاد شده است که می توانید آن ها را همزمان با خرید گوشی، سفارش دهید. پس از این بخش ها به مشخصات کلی محصول می رسیم که شامل یک مقدمه و جزئیات فنی گوشی است. این مشخصات بسیار کامل تهیه شده و هر آن چه که شما می خواهید درباره محصول بدانید را در بر می گیرد.

سپس به بخش نقد و بررسی گوشی می رسیم که شامل یک نقد مفصل و پر از جزئیات است که شما را از مراجعه به سایت های معرفی گوشی بی نیاز می کند و با خواندن آن می توانید تصمیم بگیرید که آیا گوشی گالکسی نوت به درد شما می خورد یا نه. نقاط قوت و ضعف محصول هم برای کسانی که وقت خواندن کل نقد را ندارند در پایان نقد به صورت فهرست وار آماده شده است.

اما این همه امکانات دیجی کالا نیست. بخش نظرات و نقدهای کاربران و امتیازات آن ها هم برای خواندن تجربیات کاربران این گوشی است که می تواند دید کامل تری به شما بدهد و به برخی موارد اشاره کند که در نقد و بررسی محصول جا افتاده اند. یکی دیگر از بخش های جالب، نمودار تغییر قیمت است. حتما شنیده اید که می گویند محصولات دیجیتال در ابتدای ورودشان به بازار قیمت بالایی دارند و پس از گذشت زمان و بیشتر شدن تعداد محصولات موجود در بازار و ارائه مدل های جدیدتر، قیمتشان کاهش پیدا می کند.

با رفتن به بخش نمودار تغییر قیمت می توانید ببینید که محصول موردنظر در مدت اخیر چقدر کاهش قیمت داشته است و به قول اهالی بازار «آیا افت موردنظر را داشته است یا نه» و سپس تصمیم بگیرید که آیا الان زمان مناسبی برای خرید این کالاست یا نه. همان طور که گفتیم نقد و بررسی های دیجی کالا فقط به صورت متنی نیست. به عنوان مثال برای نقد و بررسی گوشی گالکسی S II سامسونگ که یکی از گوشی های مهم و پرطرفدار این روزهاست، دیجی کالا به سبک سایت های معرفی تلفن همراه خارجی، یک بررسی ویدیویی آماده کرده که قابل نمایش و دریافت است و قرار است در آینده ویدیوهای بیشتری در دیجی کالا منتشر گردد.

اگر بعد از مرور مشخصات و خواندن نقدها هنوز هم در خرید کالا مردد هستید، مشاوره تلفنی رایگان دیجی کالا می تواند شما را کمک کند تا با یک مشاوره تخصصی توسط کارشناسان دیجی کالا، بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر تصمیم به خرید محصول گرفتید، کافی است روی گزینه «اضافه به سبد خرید» کلیک کنید. در ساعات اداری حداکثر تا ۳۰ دقیقه پس از ثبت سفارش از بخش فروش سایت با شما تماس گرفته شده و هماهنگی های لازم انجام خواهد شد. سایت دیجی کالا اعلام کرده که کلیه سفارشات در شهر تهران بین ۲ تا ۴ ساعت پس از ثبت و به رایگان پس از هماهنگی تلفنی ارسال شده و به دست مشتریان خواهد رسید.

مدت زمان تحویل کالا در تهران بزرگ در روزهای کاری بین ۲ تا ۴ ساعت و میانگین زمان تحویل برای شهرستان ها حدود ۴۸ ساعت می باشد. امکان پرداخت هزینه به صورت پرداخت در زمان دریافت سفارش، پرداخت آنلاین و واریز بانکی وجود دارد که کاربران مختارند از میان این روش ها یکی را انتخاب کنند. پس از دریافت محصول، تا ۴۸ ساعت امکان آزمایش و در صورت نیاز بازگرداندن کالا وجود دارد. در صورت وجود مغایرت مشخصات یا گارانتی کالا هم مشتری می تواند محصول خریداری شده را در مهلت معین پس بدهد.

طبیعی است که مشتریان یک فروشگاه نظرات مختلفی درباره خدمات آن داشته باشند. ممکن است دو نفر از یک فروشگاه خرید کنند و یکی خرید از آن را توصیه کند و دیگری نه. در مورد دیجی کالا (و دیگر فروشگاه های آنلاین) نیز وضعیت به همین منوال است. از میان نوشته های کاربرانی که تجربیات خود را در مورد دیجی کالا در فضای وب به اشتراک گذاشته اند، هم می توان تجربه ها و نقدهای کاملا مثبت پیدا کرد و هم اظهارنظرهای منفی. بسیاری خرید از دیجی کالا را توصیه می کنند و برخی نیز کاملا مخالف آنند.

در اینجا نگاهی داریم به برخی نظرات مشتریان دیجی کالا که در سایت ها و انجمن های مختلفی نوشته شده است. کاربری در انجمن وب هاستینگ ایران درباره خرید از دیجی کالا نوشته: «من از این سایت یک بار موبایل خریدم و بسیار هم راضی بوده و هستم. هم از نظر بسته بندی و کیفیت و هم بقیه موارد. مورد مهم دیگر خریدی بود که به اشتباه یک بار روتر خریدم، تازه هم بسته بندی را باز کردم و هم استفاده کردم ولی وقتی فردا تماس گرفتم و محصول را به محل شرکت بردم بدون هیچ مشکلی کل هزینه را برگشت دادند.

در هر صورت کار دیجی کالا بی عیب و نقص است و یقینا خریدهای بعدی ام را هم از همین سایت انجام خواهم داد. از نظر کیفیت هم که فوق العاده اند.» کاربر دیگری در همین بحث نوشته: «بنده چند بار از دیجی کالا خرید کردم و راضی بودم. برگشت جنسشان نیز خوب است. یک بار یک گوشی دو سیم کارته خریده بودم دو سیم کارت همزمان نداشت؛ پس دادم.» البته همه نقدها مثبت نیست. کاربر دیگری تجربه اش در خرید یک تبلت از دیجی کالا را شرح داده که برخی جزئیات فنی اش با آنچه در سایت نوشته شده، همخوانی نداشته است.

اما در وبلاگ «شاهینیسم»، نویسنده تجربه خود درباره خرید از دیجی کالا را به طور خلاصه این گونه نوشته است: «نقطه قوت این فروشگاه بررسی های خوبیست که برای عمده محصولات صورت می گیرد و به نکات ریز و درشت مربوط به محصول اعم از نقاط قوت و ضعف می پردازد. همچنین جدول مشخصات تنظیم شده برای محصولات که معمولاً در پایین صفحه مربوط به هر محصول قرار دارد به خوبی تنظیم شده است و اطلاعات خوبی را برای مقایسه با دیگر محصولات در اختیار خریداران می گذارد.

همچنین ابزارهای مفیدی از جمله مقایسه محصولات هم برای راحتی کار خریداران طراحی شده است اما متاسفانه با توجه به تمامی ابزارهای ارائه شده، این سایت ایراداتی هم دارد که برای خریداران می تواند آزار دهنده باشد. از جمله این ایرادات به روز نبودن لیست هاست؛ با توجه به دو تجربه خریدی که از این وب سایت داشتم این موضوع کاملاً مشهود بود» و ماجرا از این قرار است که نویسنده از دیجی کالا محصولی را خریداری کرده که بعداً معلوم شده آن محصول در زمان خرید، موجود نبوده و مجبور شده مبلغی اضافه بر هزینه محصول بپردازد تا کالایی با مشخصات بالاتر را خریداری کند. اما در مجموع درصد نقدهای مثبت از نقدهای منفی در مورد دیجی کالا در فضای وب بیشتر است.

به هر حال فعالیت و خدمات فروشگاه های آنلاین خالی از نقص نیست به ویژه در کشور ما که هنوز راه زیادی مانده تا تجارت الکترونیک به طور کامل در میان عموم مردم جا بیفتد؛ اما هرچه خرید و پرداخت اینترنتی بیشتر رواج یابد شاهد کمتر شدن سفرهای درون شهری، کاهش مراجعه به بانک ها و … خواهیم بود که به هم به نفع خریداران است هم فروشندگان. امید است که فروشگاه های آنلاین با بهره گیری از نظرات و نقدها، بتوانند با کم کردن ضعف ها، در راه بهتر شدن گام بردارند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی