نظریه رشد اقتصادی فشار بزرگ (همه جانبه) روزن اشتاین - رودن (1943)
سلام
بعد از ارائه مباحثی درباره رشد و توسعه اقتصادی و بررسی نظریه های رشد متعادل و رشد نامتعادل به سومین نظریه که یکی از مهمترین نظریات بوده و راهکار رهایی از بسیاری مشکلات می باشد می رسیم . طی این نظریه روزن اشتاین اشاره دارد که با سرمایه گذاری کم در تمامی بخشها یا سرمایه گذاری زیاد تنها در یک بخش اقتصاد رشد و توسعه پیدا نمی کند و برای رشد باید فشار بسیار بزرگی (مانند فشار زیادی که به هواپیمای در حال برخاستن از باند وارد میشه) به اقتصاد وارد بشه تا بتونه به نتیجه مطلوب برسه . برای مثال در صورت بررسی مثالهای قبلی اگر اقتصاد فرضی دارای پنج بخش باشد و ما تنها 5 میلیون واحد بودجه داشته باشیم باید با برنامه ریزی دقیق و تامین منابع از هر طریقی (جذب سرمایه خارجی یا ایجاد بدهی یا …) باید بیست میلیون واحد دیگه تامین مالی کرده و به هر بخشی پنج میلیون واحد پول تزریق کنه که در اینصورت تمامی بخشها با قدرت و توانی مضاعف شروع به رشد کرده و به موفقیت می رسد و در این صورت اقتصاد فوق شاهد رشد و توسعه ای همه جانبه و جامع خواهد بود.
تز فشار همه جانبه به این معنی
است که برای چیرگی بر موانع موجود بر سر راه توسعه اقتصادی کشورهای در حال
توسعه، نیاز به یک برنامه جامع و کامل سرمایهگذاری است. روزن اشتاین معتقد
است که کشورهای در حال توسعه معمولا در حال رکود به سر میبرند و برای
کنده شدن از این رکود و قرار گرفتن در راه رشد مداوم اقتصادی نیاز به
سرمایه گذاریهای زیادی است. وی معتقد است که در این کشورها به دلیل ضعف
تاریخی نیروهای مولد و فقدان مکانیسم بازار جهت تعدیل قیمت ها، شرکت دولت
در فعالیتهای اقتصادی ضروری است. و دخالت دولت در اقتصاد تا زمانی ادامه
مییابد که اقتصاد به رشد مداوم برسد، و پس از آن بخش خصوصی جایگزین بخش
دولتی خواهد شد. به دلیل این که منابع تولید در کشورهای توسعه نیافته محدود
میباشد برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید این منابع محدود صرف منابع
توسعه اقتصادی گردد. قرار دادن کشوری در راه توسعه مداوم اقتصادی، شبیه
قرار دادن یک هواپیما در باند پرواز است. هواپیما قبل از پرواز میبایستی
آن قدر سرعت بگیرد تا آماده پرواز شود. این سرعت گرفتن در روی باند فرودگاه
شرط لازم برای موفقیت در پرواز است.
به
عقیده وی توسعه تدریجی و اعمال سیاستهای اقتصادی به صورت گام به گام قادر
نخواهند بود که اقتصاد را به طور موفقیت آمیز در خط رشد اقتصادی قرار
دهند. برای رشد مداوم اقتصادی نیاز به یک حداقل سرمایهگذاری است که
میبایستی به طور همه جانبه و یکباره صورت گیرد، در غیر این صورت هواپیما
روی باند خواهد ماند. برای سرمایهگذاری باید آن دسته از پروژهها انتخاب
شوند که سود اقتصادی و اجتماعی را به حداکثر برسانند. بنابراین استفاده از
تکنولوژی جدیدتر برای موفقیت اقتصادی ضروری است. البته وی مخالف وابستگی
تکنیکی به کشورهای دیگر است. به عقیده روزناشتاین منابع سرمایه کشورهای در
حال توسعه بسیار محدود است، پس این سرمایه ارزشمند نمی بایستی بیهوده به
هرز رود، در نتیجه به طور همزمان نیاز به ایجاد صنایع تولیدکننده و کالاهای
سرمایه ای در داخل کشور است. بنابراین تقسیمناپذیر بودن و صرفهجوییهای
خارجی از کمیابی سرمایه در داخل نشات میگیرد. اگر سرمایه را به اجزا
کوچکتر تقسیم کنیم، دیگر کارایی لازم برای رهایی از حالت رکود اقتصادی را
از دست خواهد داد.
فقدان
زیربنای اقتصادی در کشورهایی در حال توسعه موجب میشود که سایر
سرمایهگذاریهای غیرمفید و غیراقتصادی باشد. حمل و نقل، نیروی برق،
ارتباطات و سایر تسهیلات زیربنایی لزوماً نیازمند سرمایهگذاریهای وسیعی
است، اما با توجه به سطح پایین پس انداز نمی توان حجم قابل توجهی از
سرمایهها را صرف انجام این گونه سرمایهگذاریها نمود. به نظر روزن اشتاین
یک برنامه سرمایهگذاری جامع و بسیار وسیع لازم است تا از طریق آن بتوان
چنین پروژههای سرمایهگذاری را به طور همزمان در بخشهای اقتصادی انجام
داد.
روزن اشتاین وظیفه اول
در راه صنعتی شدن را تربیت نیروی کار ماهر و آموزش دیده میداند. اما موضوع
این است که تربیت نیروی کار ماهر از نظر کارفرمایان بخش خصوصی یک مساله
سودآور نیست، زیرا ممکن است کارگران ماهر پس از دوره آموزشی خود در
بنگاههای دیگر جذب شوند و سرمایهگذاری را با زیان روبرو سازند. روزن
اشتاین معتقد است که دولت از طرف کل موسسههای تولیدی در جامعه میتواند
این وظیفه را عهدهدار شود. او وجود کارگران ماهر و آموزش دیده در یک جامعه
را «صرفهجوییهای خارجی» میداند زیرا با تربیت این کارگران موسسههای
تولیدی نیازی نمیبینند که هر یک به طور مستقل و جداگانه به تربیت نیروی
انسانی اقدام کنند.
وبلاگ جالبی بود
من دانشجوی کارشناسی ارشدم استادم در مورد فشاربزرگ روزن اشتاین گفته تحقیق کنم
مطلبتون عالی و کامل بود اما اگه ممکنه منبعش رو بگین
بازم ممنون و خسته نباشید.