مدیریت 4- اهمیت مدیریت
شاید با اغاز این
بحثها و یا از گذشته و پیش خود پرسیده اید اصلا مدیریت چه اهمیتی دارد ؟ چه
لزومی دارد که در کارها مدیریت باشد ؟ کارها بدون مدیریت پیش نمیرود ؟ ایا
گماردن یک نفر برای هر چند نفر هزینه ای اضافه نیست و ایا بدون این فرد ان
چند نفر نمیتوانند به کار خویش ادامه دهند ؟ و سوالهایی از این دست که
شاید بارها از خود پرسیده و باز هم بپرسید و در اهمیت و لزوم مدیریت شک و
شبهه داشته باشید
ولی از مثالی ملموس اغاز میکنم که در زندگی روزمره
همه شما بارها شاهد ان بودید و میتوانید به وضوح ان را درک کنید . همگی شما
در طول زندگی حداقل در یک مراسم مهم مانند ختم - عروسی - تولد - جلسات
رسمی - جشن دوستانه و ..... شرکت کرده اید شاید اگر این مراسم خوب و بدون
عیب و نقص برگزار شده باشد چندان در موردش فکر نکردید و به طور عادی ان را
ترک کرده و در موردش حرفی نزده و یا بحثی نکرده اید ولی وای به روزی که این
مراسم در جایی عیب داشته باشد و یا قسمتی از ان بلنگد اینجاست که به قولی
عیبجویی - غیبت - صفحه گذاشتن و .... به کار می افتد و مهمترین حرفی که زده
میشود :
مدیریت نداشتن
کارشون نبود
تو کل خانواده شون یه نفر نبود کارا رو راستو ریس کنه
اخه شما که نمیتونین واسه چی مجلس میگیرین
اداره چنین جلسه ای از دستشون نمیاد
همه سرگردون و بی برنامه بودن و معلوم نبود کی به کیه
اصلا معلوم نبود میخواستن چیکار کنند
و .................
و
این گفته ها در خطاب به چه نقشی است ؟؟؟ اینجاست که اهمیت مدیریت در حد
عادی و معمولی مشخص میشود و خطاب همه مردم به نقش مدیریت برمیگردد نقشی که
باید مراسم را برنامه ریزی کند سازماندهی و هماهنگی کند کنترل و ارزیابی
کند اختیار داشته باشد و مسئول باشد و .............
شاید به همین دلیل
است که معمولا از قدیم نیز در بین ایرانیان نقشهایی مثل ریش سفید - کدخدا -
بزرگ خاندان - مباشر و .... خیلی پررنگ بود به عنوان کسی که مدیریت امور
رو به تناسب بر عهده بگیره الان نیز شاید دوستان در برخی مراسم مانند عروسی
ها فردی رو ببینند که با عناوین مختلف انتخاب میشود تا به امور مجلس مانند
جمع اوری هدایا - پذیرایی - جمع و جور کردن وسط مجلس - جمع کردن پولهای
اهدایی و ..... بپردازد و اگر نباشد همان حرفهای هر کی هر کی بود و ....
زده خواهد شد
خب از سطح معمولی خارج شده و به سطح تخصصی وارد بشیم
شاید
زیاد دیده اید کارخانه - اداره - کارگاه - شرکت و ............ و مخصوصا
باشگاهی رو که دچار مشکل و بحران میشود و همگان انتظار حل مشکل و بازگشت به
وضع عادی رو دارند در این شرایط اولین گزینه تغیر کیه ؟؟؟ ایا تغیر دربان
یا راننده یا ابدارچی یا حتی کارکنان نهاد میتواند در مقابله با بحران و
رسیدن به ارامش مفید باشد ؟ ایا اگر 100 نفر کارمند رو هم تغیر بدیم بحران
رفع خواهد شد و یا وارد بحرانهای بدتری میشیم ؟ ایا با تغیر ماشین الات و
یا ساختمانها میشود با بحرانها مقابله کرد ؟ خیر حتما در نهادهایی که اشاره
شد مخصوصا در باشگاه فوتبال ملاحظه کرده اید که اولین و بهترین راه مخصوصا
در کوتاه مدت تغیر در مدیران مانند هیئت مدیره - مدیرعامل - سرپرست در
نهادهای صنعتی و سرمربی در باشگاه ورزشی و بالاخره تغیردر سطوح مدیریتی
میباشد ایا دیده اید که تیمی دچار مشکل شود و به جای تغیر مدیر عامل یا
سرمربی دست به تغیر 10 بازیکن بزند ؟ و حتی اگر چنین عملی انجام شود ایا
مفید خواهد بود ؟
پس میبینیم که در مباحث علمی مدیریت مخصوصا مدیریت های
سازمانی سطوح مدیریتی بالاترین اهمیت را دارا میباشند به طوریکه تغیری
کوچک در انها چه از جهت مثبت و یا منفی تغیرات بسیار بزرگی در ادامه امور
ایجاد میکند همچنین فهمیدیم که مدیریت در زندگی امروزه حتی زمانهای قدیم
نقشی بسیار مهم در گروهها داشته و اولین نکته ای که میتواند منجر به عملکرد
خوب یا بد یک گروه باشد مدیریت میباشد